Pierwszy tydzień po powrocie z ferii zimowych upłynął w naszej szkole pod znakiem konkursów językowych. Jaka była tego przyczyna? 21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Data tego święta wcale nie jest przypadkowa. Stanowi ona upamiętnienie wydarzeń z 1952 roku.
To właśnie wtedy pięciu studentów z Bangladeszu zginęło podczas demonstracji, w czasie której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Święto ustanowione zostało przez UNESCO w 1999 roku. Jednym z jego podstawowych założeń jest ochrona różnorodności językowej.
W opracowanym przez UNESCO „Atlasie języków zagrożonych” nie ma języka polskiego. Niestety, z roku na rok wzrasta liczba osób, które nie przywiązują wagi do czystości języka. Na kondycję języka duży wpływ ma internet. W wiadomościach esemesowych, w komunikatorach czy na blogach szczególnie młodzi ludzie zbytnio upraszczają wypowiedzi. Pomijają nie tylko znaki diakrytyczne, ale także przyimki, urywają wyrazy w połowie, emocje zastępują emotikonami, a słowa liczbami.
Karol Libelt pisał, że bez języka narodowego nie ma narodu. Czy nasza szkolna młodzież dba o swój język? Postanowiły to sprawdzić polonistki. W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego zorganizowane zostały w naszej szkole konkursy - ortograficzny oraz językowy.
Dyktando skierowane było do wszystkich uczniów klas drugich kończących się egzaminem maturalnym. Jego treść odnosiła się do innego obchodzonego w lutym święta - Dnia Bezpiecznego Internetu. Autorki tekstu zadbały o to, aby młodzież wykazała się znajomością różnorakich zasad ortograficznych i interpunkcyjnych. Były wyrazy z „ch” i „h”, „rz” i „ż”, „ó” i „u”, pisownia wielką literą, łączna i rozłączna. Piszący stwierdzili, że tekst dyktanda nie był bardzo trudny, niemniej jednak kilka pułapek ortograficznych w nim zastawiono. Dyktanda przeprowadziły i sprawdziły polonistki uczące w klasach drugich.
W czwartek 24 lutego do szlachetnej rywalizacji stanęły dwuosobowe zespoły reprezentujące poszczególne klasy drugie. Na piątej godzinie lekcyjnej w sali 319 w konkursie językowym „Z polszczyzną za pan brat” zmierzyli się uczniowie, dla których tajniki gramatyki polskiej nie są obce. Test składał się z zadań zamkniętych i zadań otwartych krótkiej odpowiedzi. Sprawdzały one wiedzę z różnych działów gramatyki. Uczniowie musieli wykazać się bogactwem słownictwa, znajomością fleksji, umiejętnością dokończenia zwrotów i wyrażeń frazeologicznych oraz przysłów.
Z zadaniami testowymi zmagali się:
- Mikołaj Berta i Tomasz Strzelecki z kasy 2a Technikum Pojazdów Samochodowych,
- Jakub Borowski i Kacper Sibilski z klasy 2b Technikum Pojazdów Samochodowych,
- Oskar Foltyn i Hubert Pudełko z klasy 2c Technikum Pojazdów Samochodowych,
- Magdalena Szymańczyk i Rafał Miszta z klasy 2d Technikum Logistycznego,
- Leon Kubaszewski i Michał Walesiak z klasy 2e Technikum Mechatronicznego.
Rozstrzygnięcie konkursów i wręczenie nagród organizatorki zaplanowały na czwartek 3 marca. Na uroczystość tę zaproszona została Pani Dyrektor Dorota Kurowska.
Zaszczytne miano Mistrza Ortografii przypadło w udziale Igorowi Kondratiukowi z klasy 2d Technikum Logistycznego. W znajomości zawiłych reguł ortograficznych minimalnie ustąpił mu Krystian Ostatek z klasy 2b Technikum Pojazdów Samochodowych. Trzecie miejsce zajęli ex aequo: Alina Ihnatenko i Szymon Chądzyński z klasy 2d Technikum Logistycznego oraz Dawid Lis z klasy 2c Technikum Pojazdów Samochodowych.
Najlepszą znajomością zasad rządzących polszczyzną wykazali się Oskar Foltyn i Hubert Pudełko. Na drugim miejscu uplasowali się Jakub Borowski i Kacper Sibilski. Trzecie miejsce przypadło w udziale Leonowi Kubaszewskiemu i Michałowi Walesiakowi.
Nagrodą dla zwycięzców były pamiątkowe dyplomy, oceny bardzo dobre z języka polskiego oraz drobne upominki.
Gratulujemy zwycięzcom!